Verkopen zonder eigen voorraad, of direct uit onze voorraad naar jouw eindklant verzenden?
Kies dan voor onze dropshipping-mogelijkheid.
Dropshipping is meer dan alleen een verzendmethode: het is een strategie. Je kunt een e-commercebedrijf starten zonder grote voorraadinvestering en focussen op het runnen van je webshop. Hoe trek je bezoekers aan? Hoe ga je adverteren? In het kort: jij runt de webwinkel, wij verzorgen voorraadbeheer en verzending. Als reseller verkoop je producten uit ons assortiment zonder zelf voorraad te voeren of in te kopen. Dankzij onze geavanceerde warehouse-software faciliteert Complies dit professioneel. Wanneer een consument in jouw webshop of winkel bestelt, geef je de order aan ons door en leveren wij zo snel mogelijk bij jouw klant. Na ontvangst van de order verzenden wij – wanneer jouw betaalcondities dit toelaten – direct naar de eindgebruiker, zonder dat je er verder omkijken naar hebt.
Als voorbeeldreseller gebruiken wij “Rebood Computers”. Dit is een fictief bedrijf dat we ter illustratie en educatie gebruiken. Waar je hieronder “Rebood Computers” ziet, komt in de praktijk jouw eigen bedrijfsnaam te staan.
Hoe kun je een dropshippingorder doorgeven?
Er zijn twee manieren om een dropshippingorder door te geven: via de API of via onze webshop. In theorie kan het ook per e-mail of telefonisch via je accountmanager, maar de API en de webshop hebben een sterke voorkeur omdat dat minder foutgevoelig is. Een typefout in adres of huisnummer is zo gemaakt en zorgt voor vertraging en ontevreden klanten — dat wil je voorkomen. Voor gebruik van de API is programmeerkennis vereist; via de webshop is het kinderlijk eenvoudig. Gebruik je SEOshop, dan kun je orders automatisch vanuit je backoffice naar onze database doorzetten.
Wat kost een dropshippingzending?
Voor een dropshippingzending binnen Nederland factureren wij €6,95. Voor België en Duitsland rekenen we €12,95 per dropshipment. Voor de standaardfunctionaliteiten rekenen wij geen extra kosten of heffingen. Zaken als pakbon, verzendlabel en inpakbevestiging naar jouw klant met jouw bedrijfsnaam behoren tot de standaardmogelijkheden en zijn kosteloos. Wil je een persoonlijke pakbon en e-mailtemplate met eigen lay-out en logo, dan kunnen wij dit inregelen tegen een eenmalige fee van €750,- exclusief btw. De hieronder getoonde voorbeelden zijn kosteloos en worden standaard gebruikt.
Hoe gaat het met de betaling?
Jouw klant (de eindgebruiker) rekent in jouw shop af volgens de daar ingestelde betaalcondities. Jij bent zelf verantwoordelijk voor het incasseren en ontvangen van het orderbedrag via je PSP (Payment Service Provider). Wanneer je de orders aan ons doorgeeft, verwerken wij deze direct — ongeacht de betaalstatus in jouw shop — en gelden de betaalcondities die bij ons voor jou zijn ingesteld. Standaard accepteren we voor nieuwe klanten alleen vooruitbetaling: in dat geval verwerken we de order zodra de betaling is ontvangen. Voor snellere doorstroom kan een kredietlimiet uitkomst bieden. Neem hiervoor contact op met onze administratie of je accountmanager.
Hoe zit het met de voorwaarden?
De wet maakt onderscheid tussen leveren aan consumenten (B2C) en zakelijke leveringen (B2B). Belangrijk voor jou als reseller is het herroepingsrecht waarop consumenten recht hebben: de eindgebruiker mag een product tot 14 dagen na ontvangst retourneren, zonder opgave van redenen. In dat geval ben jij als verkopende partij verplicht de retour te accepteren en een duidelijk retourproces op je website te vermelden. Zorg dat je goed op de hoogte bent van je rechten en plichten als winkelier of webshophouder. Online vind je de gestelde eisen eenvoudig terug.
Hoe om te gaan met retouren?
Dropshippingretouren ontstaan op twee manieren: via het herroepingsrecht of via een weigering. Maakt een klant gebruik van het herroepingsrecht, dan wordt de zending naar jou teruggestuurd. Er is immers succesvol geleverd en jij bent de verkopende partij. Indien gewenst kun je het product als RMA bij ons aanmelden; hiervoor gelden onze RMA-voorwaarden en kan een restocking fee worden berekend. Wordt een zending door de eindgebruiker geweigerd of komt deze na meerdere bezorgpogingen retour, dan wordt het pakket bij ons (de verzendende partij) afgeleverd. In dergelijke gevallen berekenen wij de door de vervoerder gefactureerde kosten door; dit is hetzelfde bedrag als jij voor de oorspronkelijke verzending hebt betaald. De geretourneerde producten worden via een creditnota met je verrekend.
Hoe krijgt de klant zijn traceergegevens?
Dat regelen wij voor je. Geef het e-mailadres van de klant mee in de order. Zodra het pakket is ingepakt, ontvangt de klant direct een inpakbevestiging met jouw bedrijfsgegevens, verzonden vanaf het neutrale domein www.volgmijnzending.nl. Voor de eindgebruiker ben jij in alle opzichten de verzendende partij en wordt het pakket niet met ons gelieerd. Onze vervoerder gebruikt dit e-mailadres ook voor eventuele meldingen, zodat de eindgebruiker goed geïnformeerd blijft.
Kan ik zelf de vervoerder kiezen voor mijn dropshipments?
Nee, dat is niet mogelijk. Wij kiezen standaard de snelste verzendmethode. In de shop tonen we direct het verwachte aflevertijdstip. Maak je gebruik van de API, dan vind je daar alle informatie over zendingen terug.
Let op! Houd er rekening mee dat de order vóór de gestelde uiterste aanmeldtijd door ons ontvangen moet zijn.
Hoe krijgt de klant zijn pakket?
We verzenden met blanco tape en voegen een neutrale pakbon toe. Op de pakbon en het verzendlabel staan jouw bedrijfsgegevens. Ons adres staat op het label vermeld, zodat eventuele weigeringen naar ons retour komen en niet naar jou. Het is mogelijk om jouw bedrijfsnaam ook op de pakbon te vermelden. De kosten voor het instellen van een persoonlijke pakbon en een op maat gemaakte verzendmail bedragen €750,- exclusief 21% btw.
Facturen sturen wij niet mee; je bent zelf altijd verantwoordelijk voor het verzenden van een factuur en de wijze waarop je die verstuurt.
Hoe kan ik de status van het pakket volgen?
Wanneer je gebruikmaakt van onze API, kun je de status daarin opvragen. In alle andere gevallen vind je de exacte status in onze webshop. De webshop toont welk percentage van de order is uitgeleverd en wat de verzendstatus is.
Tip: Gebruik als referentie een herkenbare verwijzing naar jouw order, bijvoorbeeld de naam van de eindgebruiker of je eigen ordernummer.
Heb je naar aanleiding van deze informatie nog vragen over dropshipments? Stuur dan gerust een e-mail naar je accountmanager.