Dropshipments

Dropshipping is zoveel meer dan alleen een verzendmethode. Het is een strategie. Het stelt u in staat om een e-commerce bedrijf op te starten zonder dat u hiervoor een grote investering hoeft te doen. U hoeft zich alleen bezig te houden met het runnen van uw webshop. Hoe trekt u bezoekers aan? Hoe gaat u adverteren? In het kort is dropshipping een methode waarbij u een webwinkel runt, en u het voorraadbeheer en verzending uitbesteedt. Dropshipping is een "verkoop formule" waarbij u als reseller producten verkoopt uit ons assortiment zonder dat u zelf een voorraad hoeft te voeren of hoeft in te kopen. Dankzij onze geavanceerde warehouse software kan Complies deze mogelijkheid op professionele wijze faciliteren. Wanneer een consument een aankoop heeft gedaan bij u in uw webshop of winkel kunt u deze aan ons doorgeven zodat wij deze zo snel mogelijk bij uw klant zullen afleveren. Na ontvangst van de order zullen wij, wanneer uw betaalcondities dit toelaten, de order voor u naar de eindgebruiker verzenden, zonder dat u er verder omkijken naar heeft. 

Als voorbeeld reseller gebruiken wij altijd Rebood Computers. Dit is een fictief bedrijf die wij ter illustratie en educatie gebruiken. Waar u in de onderstaande voorbeelden Rebood Computers ziet staan zal in werkelijkheid uw eigen bedrijfsnaam ingevuld worden. 

Hoe kunt u een dropshipment order doorgeven?

Er zijn 2 manieren waarop u een dropshipment order door kan geven, dit kan via de API of onze webshop. In theorie is het ook mogelijk om een dropshipment via email of telefonisch aan uw accountmanager door te geven, echter hebben de API en onze webshop hebben onze sterke voorkeur omdat dit minder foutgevoelig is. Een typefout in een adres of huisnummer is snel gemaakt en zorgt voor onnodige vertraging en boze klanten en dat willen wij en u zeker niet. Voor het gebruik van de API is programmeerkennis vereist terwijl het via de webshop kinderlijk eenvoudig is. Wanneer u gebruik maakt van SEOshop kunt u orders automatisch vanuit uw backoffice in onze database schieten.

Wat kost een dropshipment?

Voor een dropshipment factureren wij dezelfde kosten als voor een reguliere zending. Voor de standaardfunctionaliteiten rekenen wij geen extra kosten of heffingen. Zaken als een pakbon, verzendlabel en inpakbevestiging naar uw klant met uw eigen bedrijfsnaam behoren tot de standaard mogelijkheden en zijn kosteloos. Wanneer u een persoonlijke pakbon en mailtemplate met eigen lay-out en logo wenst kunnen wij dit ook voor u inregelen. Hiervoor hanteren wij een eenmalige fee van € 750,- exclusief de BTW. De voorbeelden zoals hieronder weergegeven zijn kosteloos en worden standaard gebruikt.

Hoe gaat het met de betaling?

Uw klant, welke wij voor het gemak even de eindgebruiker noemen, rekent zijn bestelling in uw shop af met de door u ingestelde betaalcondities. U bent dan ook zelf verantwoordelijk voor het incasseren en ontvangen van het orderbedrag van de eindgebruiker via uw PSP (Payment Service Provider). Wanneer u de orders aan ons doorgeeft zullen wij deze direct verwerken, ongeacht de betaalstatus in uw eigen shop, en gelden de betaalcondities zoals die voor u bij ons zijn ingesteld. Standaard accepteren wij voor nieuwe klanten alleen vooruitbetaling. In een dergelijk geval zullen wij de order verwerken zodra de betaling door ons is ontvangen. Voor een snelle doorstroom van orders is het wellicht het overwegen waard om een kredietlimiet aan te vragen. U kunt hiervoor contact opnemen met onze administratie of accountmanager.

Hoe zit het met de voorwaarden?

De wet maakt een duidelijk onderscheid in het leveren naar consumenten (B2C: Business to Consumer) of zakelijke leveringen (B2B: Business to Business). Belangrijk voor u als reseller is het herroepingsrecht waar een consument recht op heeft. Dit houdt in dat de eindgebruiker een besteld product tot 14 dagen na aanschaf mag retourneren zonder opgaaf van reden. Wanneer een eindgebruiker aanspraak wil maken op zijn herroepingsrecht bent u als leverancier verplicht om deze retour te nemen en een duidelijk en helder retourproces op de website te vermelden. Zorg ervoor dat u goed op de hoogte bent van uw rechten en plichten als winkelier of webshophouder. Op internet kunt u zeer nauwkeurig de gestelde eisen terugvinden.  

Hoe om te gaan met retouren?

Dropshipments kunnen op twee manieren retour komen. Dit kan zoals eerder genoemd via het herroepingsrecht of via een weigering. Wanneer een klant aanspraak maakt op zijn herroepingsrecht zal naar u retour gestuurd worden. Dit heeft te maken met het feit dat er een succesvolle levering heeft plaatsgevonden en u daarmee de verkopende partij bent. Indien gewenst kunt u deze eventueel als RMA bij ons aanmelden. Hiervoor gelden onze standaard RMA voorwaarden en kan er een restocking fee in rekening worden gebracht. Wanneer een zending wordt geweigerd door de eindgebruiker of na meerdere bezorgpogingen retour komt zal deze bij ons worden afgeleverd als verzendende partij. In dergelijke gevallen berekenen wij de kosten door welke ons door de transporteur worden gefactureerd. Dit is altijd hetzelfde bedrag als dat u betaald heeft voor de verzending naar de klant. De retour gekomen product(en) worden middels een creditnota met u verrekend.

Hoe krijgt de klant zijn traceergegevens?

Dit doen wij ook voor u! U kunt aan ons het emailadres van de klant meegeven in de order. Zodra het pakket is ingepakt ontvangt deze direct een inpakbevestiging met uw eigen bedrijfsgegevens van een neutraal domein www.volgmijnzending.nl. Voor de eindgebruiker bent u dan ook in alle opzichten de verzendende partij en zal het pakket niet met ons gelieerd worden. Onze vervoerder zal ook dit emailadres gebruiken om eventuele meldingen te sturen zodat de eindgebruiker altijd goed geïnformeerd is en blijft.
Beweeg uw muis over de onderstaande afbeeldingen voor een vergroting. 



 

Kan ik zelf de vervoerder kiezen voor mijn dropshipments?

Ja, dit is mogelijk. In de webshop kunt u de vervoerder kiezen en wordt direct het verwachte aflevertijdstip vermeld. Wanneer u gebruik maakt van de API kunt u alle informatie aangaande onze zendingen terugvinden.
LET OP! Houd er rekening mee dat de order vóór de gestelde cut off time door ons ontvangen is. Met name met een SameDayDelivery is dit van belang, anders zal deze automatisch worden omgezet in een normale levering.

Hoe krijgt de klant zijn pakket?

Voor het verzenden gebruiken wij blanco tape en sturen wij een neutrale pakbon mee. Op de pakbon en op het verzendlabel staan uw bedrijfsgegevens. Wel staat ons adres op het label vermeld zodat eventuele weigeringen naar ons retour komen en niet naar u. Tevens is het mogelijk om uw bedrijfsnaam ook op de pakbon te vermelden. De kosten voor het instellen van een persoonlijke pakbon en op maat gemaakte verzendmail bedragen € 750,- exclusief 21% BTW.
Facturen sturen wij niet mee, u bent zelf altijd verantwoorderlijk voor het verzenden van een factuur en de wijze waarop u deze verstuurd.

 

Hoe kan ik de status van het pakket volgen?

Wanneer u gebruik maakt van onze API kunt u de status hierin opvragen. In alle andere gevallen kunt u in onze webshop de exacte status vinden. De webshop geeft aan hoeveel procent van de order reeds is uitgeleverd en wat de eventuele verzendstatus is.
TIP! Gebruik als referentie een herkenbare verwijzing naar uw order. Denk hierbij aan de naam van de eindgebruiker of uw eigen ordernummer. 


Heeft u naar aanleiding van de bovenstaande informatie nog vragen over dropshipments? Stuur dan gerust een email naar uw accountmanager.